Lekki dwusilnikowy śmigłowiec, zapewniający największą kabinę w swojej klasie, nowoczesne rozwiązania techniczne i niepowtarzalny komfort lotu. Wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak system sterowania lotem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, Bell 429 oferuje niezrównane możliwości manewrowania.

Bell 429

Bell 429

Śmigłowiec Bell 429 zapewnia wyjątkową prędkość, zasięg, osiągi w zawisie i zwiększony margines bezpieczeństwa dzięki w pełni zintegrowanemu systemowi awioniki typu „glass cockpit”, zaawansowanemu układowi przeniesienia napędu, najlepszej w swojej klasie nawigacji WAAS oraz możliwością wykonywania lotów bez widoczności IFR z jedno lub dwuosobową załogą. Napęd śmigłowca Bell 429 stanowią dwa silniki turbinowe Pratt & Whitney PW 207D1 wyposażone w podwójny cyfrowy układ sterowania FADEC. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 1460 SHP i pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 150 węzłów (278 km/h). Każdy śmigłowiec standardowo wyposażony jest w zintegrowany system awioniki Bell BasiX Pro i trzyosiowy układ automatycznego sterowania lotem, pozwalające na łatwiejsze śledzenie najważniejszych parametrów lotu i zwiększenie bezpieczeństwa poprzez skuteczną redukcję obciążenia pilota.

Bell 429 oferuje więcej miejsca w kabinie niż jakikolwiek inny lekki dwusilnikowy śmigłowiec. Wnętrze śmigłowca może pomieścić do siedmiu pasażerów oraz pilota, zależnie od konfiguracji foteli pasażerskich (standardowa konfiguracja 2+6). Całkowicie płaska podłoga zwiększa komfort pasażerów i ułatwia przewożenie ładunków. Szerokie, 62-calowe (159 cm) boczne oraz opcjonalne tylne drzwi zapewniają szybki i łatwy dostęp do wnętrza śmigłowca. Nadzwyczajne wyciszenie kabiny i odizolowanie jej od wibracji, całkowicie płaska podłoga oraz szerokie, wygodne fotele zwiększają komfort pasażerów.

Bell 429 wprowadza całkowicie nowy poziom bezpieczeństwa lotu poprzez zastosowanie podwójnych układów w systemach awioniki, układzie hydraulicznym i zespole napędowym, pozwalając na zdolność do lotu na jednym silniku i wysoką wydajność śmigła ogonowego w każdym zakresie zapotrzebowania na moc. Śmigłowiec jest certyfikowany do lotów bez widoczności IFR w kategorii A z jednoosobową załogą i jest zgodny z przepisami EU-OPS.

Bell 429 dostępny jest z dwoma wersjami podwozia – standardowym płozowym oraz z chowanym podwoziem kołowym (Bell 429 WGL), które poprzez redukcję oporów aerodynamicznych pozwala na osiągnięcie prędkości przelotowej 155 węzłów (287 km/h).

Dane techniczne:

Osiągi
Prędkość nieprzekraczalna VNE 155 kts 287 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa 150 kts 278 km/h
Maksymalny zasięg 411 nm 761 km
Maksymalny czas lotu 4,5 godziny
Maksymalna moc silnika 2 x 730 SHP
Pojemność
Zbiornik paliwa 217 US gal 821 l
Dodatkowy zbiornik paliwa (opcjonalny) 39 US gal 148 l
Objętość kabiny pasażerskiej 204 ft3 5,78 m3
Objętość bagażnika 74 ft3 2,1 m3
Waga
Masa pustego śmigłowca (bazowa konfiguracja) 4 465 lbs 2 025 kg
Maksymalna masa startowa (ładunek wewnętrzny) 7 000 lbs 3 175 kg
Maksymalna masa startowa (zewnętrzna) 8 000 lbs 3 629 kg
Masa użyteczna (ładunek wewnętrzny) 2 535 lbs 1 150 kg
Udźwig haka zewnętrznego 3 000 lbs 1 361 kg