Bell 206

Bell 206

Bell 206 to jeden z najpopularniejszych lekkich śmigłowców na świecie, którego produkcję rozpoczęto w 1962, a zakończono dopiero w 2017 roku. Przez 55 lat fabrykę opuściło łącznie ponad 7000 egzemplarzy we wszystkich wersjach.

Przestronna kabina śmigłowca oferuje miejsce dla czterech pasażerów i pilota w wersji Bell 206 B3 (układ 2+3) lub sześciu pasażerów i pilota w wersji Bell 206 L4 (układ 2+5). Niski poziom wibracji, wyciszenie i szerokie drzwi zapewniają wysoki poziom komfortu podróży.

Bell 206 jest napędzany przez silnik turbinowy Rolls Royce 250-C20J (250-C20J w wersji Bell 206 L4) o mocy 420 SHP (726 SHP w wersji L4), pozwalający na osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 121 węzłów (224 km/h).

Niski koszt eksploatacji, sprawdzone rozwiązania techniczne oraz wysokie osiągi sprawiają, że śmigłowce Bell 206, mimo upływu lat, są wciąż konkurencyjne względem wielu nowszych konstrukcji. Bezpośrednim następcą śmigłowca Bell 206B3 jest Bell 505

Dane techniczne:

Osiągi Bell 206 B3 Bell 206 L4
Prędkość nieprzekraczalna VNE 130 kts 241 km/h 130 kts 241 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa 128 kts 237 km/h 122 kts 255 km/h
Maksymalny zasięg 452 nm 837 km 382 nm 708 km
Maksymalny czas lotu 4,7 godziny 4,5 godziny
Maksymalna moc silnika 420 SHP 726 SHP
Pojemność
Maksymalna liczba pasażerów + załogi 4 + 1 6 + 1
Zbiornik paliwa 91 US gal 344 l 110,7 US gal 419 l
Objętość kabiny pasażerskiej 40 ft3 1,12 m3 80 ft3 2,2 m3
Objętość bagażnika 15 ft3 0,45 m3 15 ft3 0,45 m3
Waga
Masa pustego śmigłowca (bazowa konfiguracja) 1 713 lbs 777 kg 2 327 lbs 1 056 kg
Maksymalna masa startowa (ładunek wewnętrzny) 3 200 lbs 1 451 kg 4 450 lbs 2 018 kg
Maksymalna masa startowa (zewnętrzna) 3 350 lbs 1 519 kg 4 550 lbs 2 064 kg
Masa użyteczna (ładunek wewnętrzny) 1 487 lbs 674 kg 2 123 lbs 962 kg
Udźwig haka zewnętrznego 1 500 lbs 680 kg 2 000 lbs 907 kg